VitaSC

Integracja sensoryczna

"Integracja sensoryczna to proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystywane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu"

J.Ayres

Integracja sensoryczna jest to prawidłowe odbieranie przez człowieka bodźców pochodzących zarówno z zewnątrz jak i z wnętrza jego organizmu.

Już wkrótce otwarcie! Już teraz zapraszamy do rezerwowaniu terminu!

W przychodni istnieje możliwość zapisania się na diagnozę i terapię integracji sensorycznej, prowadzoną przez certyfikowanego specjalistę.

Diagnoza Integracji Sensorycznej

420 zł/3 wizyty(3x50minut)

    Terapia Integracji Sensorycznej

    140 zł/wizyta(50minut)

      Terapia ręki/grafomotoryka

      140 zł/wizyta(60minut)

        CZYM SĄ ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?

        Jest to nieprawidłowe odbieranie przez układ nerwowy bodźców zewnętrznych oraz wewnętrznych, czyli zbyt słabe lub zbyt silne odczuwanie impulsów przez organizm.

        W JAKIM WIEKU MOŻNA UDAĆ SIĘ Z DZIECKIEM NA DIAGNOZĘ POD KĄTEM WYSTĘPOWANIA ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

        Nie ma wieku minimalnego ani maksymalnego, w którym można stosować terapię pod kątem SI. Im wcześniej rozpoczęta praca nad deficytami, tym większa szansa na wypracowanie obszarów, w których występują trudności w odbiorze bodźców. Przyjmuje się, że najefektywniejszym wiekiem do podjęcia terapii, jest czas do 6-7 roku życia. Jest to bardzo aktywny czas dla rozwoju układu nerwowego. Symptomy możliwych zaburzeń są widoczne już u małych dzieci i niemowlaków. Do terapii aktywnej włącza się dzieci już w wieku 1,5 roku, gdy maluszek stoi już na nóżkach.

        Terapia jest dostosowana indywidualnie do potrzeb dziecka, określanych na podstawie wcześniej wykonanej diagnozy lub obserwacji. Wizyty odbywają się w atmosferze zabawy ukierunkowanej na wzmacnianie konkretnych obszarów nerwowych. Efektem tego jest osiąganie określonych umiejętności i poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.

        DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

        Każda diagnoza zostaje omówiona szczegółowo z rodzicem/opiekunem w umówionym wcześniej terminie.

        Diagnoza obejmuje 1 spotkanie z rodzicem/opiekunem (50 min), 2 spotkania z dzieckiem (2 x50 min.)

        W przychodni istnieje możliwość zapisania się na diagnozę i terapię integracji sensorycznej, prowadzoną przez certyfikowanego specjalistę.


        Wywiad

        Szczegółowe informacje zebrane od rodzica/opiekuna z czasu prenatalnego oraz wczesnodziecięcego i obecnego dziecka


        Testy SI

        Zestaw testów wystandaryzowanych do prowadzenia diagnozy u dziecka powyżej 4 roku życia. Niekiedy trzeba potraktować je jako próby kliniczne, wszystko zależy od możliwości osoby, którą diagnozujemy.


        Próby kliniczne do testów

        Zestaw prób/ćwiczeń umożliwiających zaobserwowanie u dzieci poniżej 4 roku życia oraz dzieci niemożliwych do przetestowania innymi sposobami (dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, upośledzeniami i inne).


        Obserwacja dziecka podczas spontanicznej aktywności

        Informacje dla terapeuty o samokontroli dziecka, zachowaniu i reakcji na otoczenie, zdolności do koncentracji.

        ZACHOWANIA, MOGĄCE WSKAZYWAĆ NA WYSTĘPOWANIE ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ U DZIECI OD 4 ROKU ŻYCIA.

        • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko
        • Nie znosi metek od ubrań
        • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
        • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
        • Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
        • Nie toleruje czynności higienicznych
        • Chwyta przedmioty zbyt słabo lub zbyt mocno
        • Szybko się męczy lub w ogóle się nie męczy
        • Ma problem z zaplanowaniem ruchu
        • Unika zabaw grupowych
        • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. niekontrolowane skoki, szybka jazda rowerem
        • W nowym miejscu czuje się zagubione
        • Ma trudności szkolne
        • Jest niespokojne, zaburzony sen
        • Ma trudności z jedzeniem
        • Wykazuje trudności w ubieraniu się
        • Nie jest samodzielne
        • Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
        • Ma problemy z utrzymaniem równowagi
        • Często wpada na stojące przedmioty
        • Ma problem z koncentracją uwagi
        • Przyjmuje nieprawidłową postawę siedzącą lub stojącą
        • Jest nadruchliwe
        • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością
        • Nie lubi się przytulać
        • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie
        • Odmawia ubierania nowych rzeczy

        ZACHOWANIA, MOGĄCE WSKAZYWAĆ NA WYSTĘPOWANIE ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ U DZIECI PONIŻEJ 4 ROKU ŻYCIA.

        • Ma problemy ze snem - często wybudza się w nocy bez powodu
        • Nie toleruje spacerów
        • Ma trudności z jedzeniem
        • Unika kontaktu wzrokowego
        • Ma trudności z koncentracją uwagi - nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką
        • Ma trudności z koncentracją uwagi - nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką
        • Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy
        • Nadmiernie płaczliwe
        • Jest bardzo wrażliwe na dźwięki
        • Nie lubi być brane na ręce, przytulane
        • Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy
        • Nie toleruje ostrego światła
        • Nie lubi jeździć samochodem
        • Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy, błota
        • Jest nadmiernie spokojne