"Integracja sensoryczna to proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystywane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu"
Integracja sensoryczna jest to prawidłowe odbieranie przez człowieka bodźców pochodzących zarówno z zewnątrz jak i z wnętrza jego organizmu.
Jest to nieprawidłowe odbieranie przez układ nerwowy bodźców zewnętrznych oraz wewnętrznych, czyli zbyt słabe lub zbyt silne odczuwanie impulsów przez organizm.
Nie ma wieku minimalnego ani maksymalnego, w którym można stosować terapię pod kątem SI. Im wcześniej rozpoczęta praca nad deficytami, tym większa szansa na wypracowanie obszarów, w których występują trudności w odbiorze bodźców. Przyjmuje się, że najefektywniejszym wiekiem do podjęcia terapii, jest czas do 6-7 roku życia. Jest to bardzo aktywny czas dla rozwoju układu nerwowego. Symptomy możliwych zaburzeń są widoczne już u małych dzieci i niemowlaków. Do terapii aktywnej włącza się dzieci już w wieku 1,5 roku, gdy maluszek stoi już na nóżkach.
Terapia jest dostosowana indywidualnie do potrzeb dziecka, określanych na podstawie wcześniej wykonanej diagnozy lub obserwacji. Wizyty odbywają się w atmosferze zabawy ukierunkowanej na wzmacnianie konkretnych obszarów nerwowych. Efektem tego jest osiąganie określonych umiejętności i poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
Każda diagnoza zostaje omówiona szczegółowo z rodzicem/opiekunem w umówionym wcześniej terminie.
Diagnoza obejmuje 1 spotkanie z rodzicem/opiekunem (50 min), 2 spotkania z dzieckiem (2 x50 min.)
W przychodni istnieje możliwość zapisania się na diagnozę i terapię integracji sensorycznej, prowadzoną przez certyfikowanego specjalistę.
Szczegółowe informacje zebrane od rodzica/opiekuna z czasu prenatalnego oraz wczesnodziecięcego i obecnego dziecka
Zestaw testów wystandaryzowanych do prowadzenia diagnozy u dziecka powyżej 4 roku życia. Niekiedy trzeba potraktować je jako próby kliniczne, wszystko zależy od możliwości osoby, którą diagnozujemy.
Zestaw prób/ćwiczeń umożliwiających zaobserwowanie u dzieci poniżej 4 roku życia oraz dzieci niemożliwych do przetestowania innymi sposobami (dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, upośledzeniami i inne).
Informacje dla terapeuty o samokontroli dziecka, zachowaniu i reakcji na otoczenie, zdolności do koncentracji.